• 1

  • 2

  • 3

  • 4

  • 5

  • 6

  • 7

    Description slide 7

Z ulgi będą mogli skorzystać wszyscy przedsiębiorcy płacący PIT według skali i według stawki liniowej 19 proc. oraz podatnicy CIT. Jest skierowana zarówno do prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i do dużych spółek.

Przedsiębiorcy zyskają możliwość odliczenia dodatkowych 50 proc., czyli odliczą w sumie 150 proc. kosztów.

Przedsiębiorcy odliczą ulgę w zeznaniu rocznym. Po raz pierwszy zastosują ją w deklaracji za 2022 r., składanej w 2023 r., wraz z informacją zawierającą wykaz poniesionych kosztów. Dużą zaletą ulgi jest brak dodatkowych obowiązków, ponieważ warunki odliczenia będą takie same jak wydatków na działalność reklamową. Podstawą jest zawarcie dwustronnej umowy, w której sponsorowany podmiot zobowiązuje się np. do świadczenia określonych usług reklamowych na rzecz sponsora, takich jak zamieszczenie jego logo i nazwy w określonych miejscach.

Do pobrania: Wzór umowy sponsoringu


www.podatki.gov.pl


Ulga sponsoringowa (na CSR - ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) to rozwiązanie proponowane w ramach podatkowego restartu gospodarki, które przyniesie korzyści podmiotom działającym w sferze kultury, sportu, nauki i szkolnictwa wyższego. Spowoduje, że wspieranie działalności w tych obszarach stanie się bardziej atrakcyjne. Przedsiębiorcy, celebryci czy wielcy artyści będą bardziej zainteresowani współpracą np. z instytucjami kultury, klubami sportowymi czy uczelniami wyższymi, co pozwoli pozyskać tym podmiotom dodatkowe środki na prowadzoną działalność kulturalną, sportową czy naukową.

Rynek sponsoringu w Polsce szybko się rozwija. W 2020 roku tylko sponsoring sportu to - według różnych szacunków – nawet 1 mld zł wydanych przez firmy na wspieranie działalności klubów sportowych czy na stypendia dla sportowców. Szacujemy, że w efekcie zastosowania ulgi w 2022 roku firmy zaoszczędzą ok. 100 mln zł.


Co to jest ulga sponsoringowa (na CSR)


To zachęta podatkowa. Każdy sponsor, który przyjedzie do Polski i zainwestuje np. 1 mln zł na cel ważny społecznie, będzie mógł wliczyć w koszty 1,5 mln zł. Ulga na takich samych zasadach będzie otwarta także dla każdego polskiego przedsiębiorcy. Bez dolnych i górnych limitów. W ten sposób firmy będą bardziej niż kiedykolwiek zainteresowane np. współpracą z instytucjami kultury, klubami sportowymi czy uczelniami wyższymi. Beneficjentom pozwoli to zdobyć dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Dla sponsorów będzie to silny impuls w kierunku rozwoju CSR.


Jak działa ulga sponsoringowa w Polskim Ładzie


Odliczenie będzie dotyczyć wszystkich przedsiębiorców działających w Polsce, czyli zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i spółek.

Dzięki uldze sponsoringowej przedsiębiorcy zyskają możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT i CIT) 50% kosztów poniesionych na wskazane obszary działalności. Podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów w 100% do kosztów uzyskania przychodu, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50% poniesionych kosztów. Łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy więc 150% poniesionego kosztu.

  • W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegać koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego (np. na zakup sprzętu sportowego), stypendium sportowego czy  imprezy sportowej, która nie jest masową imprezą sportową.
  • Z kolei ulga na działalność kulturalną umożliwia odliczenie kosztów poniesionych na tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury. Odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na rzecz instytucji kultury wpisanych do rejestru, a także na finansowanie działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.
  • Natomiast w przypadku ulgi na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę odliczeniu będą podlegać m.in. koszty poniesione na stypendia dla studenta za wyniki w nauce, stypendia naukowe dla doktorantów, koszty opłat związanych z kształceniem zatrudnionego pracownika na studiach podyplomowych i innych formach kształcenia, koszty wynagrodzeń studentów na praktykach w zakładach pracy. Niektóre koszty, np. dotyczące wynagrodzeń studentów na praktykach w zakładach pracy, będą podlegać odliczeniu, jeżeli będą realizowane na podstawie umowy zawartej przez podatnika  z uczelnią.


W przypadku skorzystania z ulgi sponsoringowej odliczeniu będą podlegać koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób. Ulga będzie odliczana w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty.


Ulga sponsoringowa (na CSR) - korzyści dla przedsiębiorcy


Zysk, jaki daje ulga, najłatwiej dostrzec na konkretnym przykładzie. Przyjmując, że przedsiębiorca, współpracujący z muzeum, w zamian za reklamę, przeznaczy na działalność muzeum 20 tys. zł, to np.:

  • opłacając liniowy podatek PIT według 19% stawki w podatku dochodowym zyskuje 3 800 zł, z uwagi na zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów,
  • oraz dodatkowo 1900 zł, z uwagi na proponowaną możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% poniesionego kosztu, tj. 10 tys. zł,

Łącznie przedsiębiorca obniża swój podatek o 5 700 zł.

 

Więcej na stronie: www.podatki.gov.pl

 

Wpierają nas:

Kontakt:

Klub Sportowy "LAGUNA 24 Toruń"

przy Szkole Podstawowej nr 24

ul. Ogrodowa 3/5 87-100 Toruń